Velkommen til Troldegården
Troldegården er beliggende på Østerrisvej 36B, Højslev St., 7840 Højslev
Troldegården er en institution med 4 børnegrupper, Mariehønen, Humlebien, Græshoppen og Sommerfuglen, og ca. 75 børn.
Vi er stueopdelte, men arbejder meget på tværs i huset, og har aktiviteter på tværs i aldersopdelte grupper.
Det sidste år bliver de ældste børn en del af Sommerfuglene, som er for de kommende skolebørn. De har i 2025 fået et hus "Troldely", som ligger mellem Højslev skole og Troldegården. Denne gruppe er også meget optaget af naturen og er 1 dag i ugen i vores skovhytte i Nr. Søby.
Vi har et godt samarbejde med Højslev skole som ligger som nærmeste nabo. Børnene kommer i Skolens hal og SFO, og der arbejdes med den gode overgang i form af besøg på skolen og fælles aktiviteter i løbet af året.
Vi har også samarbejde med Højslev ældrecenter, hvor vi kommer på besøg i små grupper. Det giver en gensidig glæde for børn og beboere, og en oplevelse af forskellige livsfaser.
Vi arbejder i Troldegården med projektet "Minimaker", som handler om at introducere børn til makerspace og teknologi gennem en legende, eksperimenterende og kreativ tilgang. I vores hverdag vil det kunne ses i tilgangen til børnene. Der "arbejdes" i værkstederne både ude og inde, og børnene får hjælp og støtte men langt det meste foregår uden modeller og skabeloner. Vi oplever, at det giver børnene en tro på, at de godt kan, og at de får mod til at være nysgerrige og skabende. Der er her stor chance for at få meget flotte og særlige kreationer med hjem.
Vi har fælles temaer i Troldehusene. Det har været science, mennesket, arkitektur, hvad er et arbejde? og mange andre ting. Temaet bestemmes af et udvalg af medarbejdere, og så er det op til afdelingerne at finde en måde at arbejde med det på. Det vil være forskelligt hvordan man gør og hvilke aktiviteter det munder ud i. Der tages naturligvis hensyn til børnenes alder og interesser. Temaerne kører over nogle måneder, så der også er plads til de traditioner vi har i husene.
Det er vigtigt, at alle børn oplever at være en del af fællesskabet, og det understøtter vi med tydelige læringsrum og voksne som går med i legen.
Vi arbejder på at have et inkluderende fællesskab, hvor der er plads til alle, og man ser på muligheder frem for begrænsninger.